‘Ik denk dat het gezond is om te twijfelen. Twijfel is een ode aan de waarheid’, acteur Peter Faber

Fase 7 – Evalueren en verbeteren

Gedurende het eerste half jaar als docent, krijg ik steeds meer vragen en twijfel, ook over toetsing:

Wat meten we nu werkelijk, hoe objectief/subjectief is dit, wat is de relatie tot het al dan niet volgen van de lessen, wat te doen met de verschillen in niveau die studenten laten zien, wat is het effect op de praktijk? 

Op welk niveau toetsen wij, hoeveel EC is dit, wat zijn de CanMEDs 2 en 3 en kernbegrippen 5,7, 8,, hoe verhoudt de toetsmatrijs zich tot de rubrics tot de inhoud van de lessen?

Om te voldoen aan de leeruitkomst van de Rol als beoordelaar van onderwijs heb ik de fasen van de toetscyclus doorlopen, met als start fase 7. Evalueren en verbeteren.

 

Op basis van de ervaringen uit fasen 4 t/m 6 heb ik via Surbey Monkey een onderzoek gedaan onder studenten en via de mail onder studiecoaches.

 

Studenten

De centrale vraag aan studenten is: meten we met dit assessment daadwerkelijk jouw gespreksvaardigheden? Met als subvragen: zijn de criteria helder, biedt deze toets de student gelegenheid om de leeruitkomst aan te tonen en is de studiebelasting in verhouding tot de totale module.

Het onderzoek is gemaakt in Survey Monkey en uitgezet onder 34 studenten waarvan 10 de lessen hebben gevolgd en 4 niet, de respons is 14.

 

Uitkomsten studenten

Algemene beeld is dat de studenten vinden dat zij het assessment voldoende gelegenheid geeft om hun gespreksvaardigheden aan te tonen. De reacties van twee studenten geeft wel reden tot verbetering. De hoeveelheid tijd die studenten erin steken varieert van 4 uur tot 75 uur. De meningen zijn verdeeld over de duidelijkheid van drempelcriteria, reflecties en de vorm van het assessment. Vooral de tips bevatten informatie voor het verbeteren van de toets.

Studiecoaches

De centrale vraag aan de studiecoaches: is jouw rol binnen dit assessment duidelijk en zinvol? Met als subvragen: zijn de criteria helder, is de toetslast evenredig in verhouding tot de module en wat moet er eventueel anders.

Het onderzoek is gemaakt in Word en via de mail uitgezet onder 10 studiecoaches, de respons is 4.

De uitkomsten gebruik ik als input voor verbeteringen van de toets.

 

Uitkomsten studiecoaches

De studiecoaches zijn van mening dat de drempelcriteria niet duidelijk zijn, de studielast wordt door twee coaches te groot gevonden, de portfolio’s worden alleen gecheckt op volledigheid. Allen vinden de rol van de studiecoach binnen dit assessment minimaal en vragen zich af of ze er niet uit kunnen.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb