‘Ik denk dat het gezond is om te twijfelen. Twijfel is een ode aan de waarheid’, acteur Peter Faber

Vanaf januari tot juli 2018 heb ik met een collega 50 assessments afgenomen voor Sociale Communicatieve- en Relationele Vaardigheden (SRCV) bij de HBO-V, Flexibel Onderwijs.

Dit betreft een assessment waarbij de student kan kiezen voor:
1.  binnenschoolse toetsing middels een rollenspel of
2.  buitenschoolse toetsing d.m.v. een filmopname van een rollenspel dan wel een werkelijk gesprek.

Dit assessment gebruik ik voor de leeruitkomst ‘De rol als beoordelaar van onderwijs’ en start bij fase 7 Afnemen.

 

Context flexibel onderwijs en SRCV

Bij Flexibel onderwijs studeren de studenten a.d.h.v. een persoonlijk leerarrangement op basis van eerdere ervaring en kennis, zij kunnen tijd- en plaatsonafhankelijk studeren en het onderwijs wordt vraag gestuurd aangeboden en niet aanbod gestuurd. 

Veel studenten starten de HBO-V met de basismodule Beroeps- en Niveauoriëntatie, waar het vak  SRCV een onderdeel van uitmaakt.

De studenten zijn niet verplicht de acht lessen SRCV te volgen als voorwaarde om deel te kunnen nemen aan het assessment. Op basis van criteria kunnen de studenten zelf bepalen op welke wijze zij daar aan voldoen.

 

Er zijn vijf groepen die lessen hebben gevolgd. Van de 50 studenten die assessment hebben gedaan, hebben er ongeveer 40 deelgenomen aan de lessen.

Hoewel ik betrokken ben bij de vernieuwde rubrics 2017-2018, ontdek ik pas tijdens de lessen en assessments de  betekenis van de rubrics voor de inhoud van de lessen, de drempelcriteria voor het assessment, de afstemming met betrokkenen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb